Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug

Mentaal

1 op de 7 jongeren heeft last van depressieve klachten. Herken je dit? Hierin sta je niet alleen!

Deze pagina is een initiatief van MIND en de Hersenstichting.

Om onze video content te bekijken dien je de cookies te accepteren

Wil je weten wat je kunt doen?
Veel jongeren hebben bovendien te maken met angst en paniekaanvallen, slaapproblemen en last van prestatiedruk. Lees hier meer. Ook als je advies zoekt voor iemand uit je omgeving, zoals een vriend(in), broer of zus.

Doen!

  • 1.

    Begin bij het serieus nemen van je gevoelens. Als je klachten langer dan twee weken duren is het goed om actie te ondernemen. Zoek hulp bij je huisarts en bespreek samen hoe je met je klachten om kunt gaan. Ook kan een huisarts je doorverwijzen naar een specialist als dat nodig is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een psycholoog of psychiater.

  • 2.

    Houd je gevoelens niet voor jezelf, maar praat erover met mensen die je vertrouwt. Zoals je vriend(in), je ouders of een docent. Vind je dit lastig? Neem dan anoniem contact op met een hulpverlener van MIND Korrelatie voor tips en informatie.

  • 3.

    Wil je zien hoe andere jongeren praten over hun mentale gezondheid? Kijk dan hier de podcast Donkergrijze cellen van de Hersenstichting of kijk hier op YouTube of Instagram naar video’s vanuit de MIND Young Studio.

  • 4.

    Breng regelmaat en structuur in je dag en zorg voor een gezonde leefstijl. Sta rond een vaste tijd op (niet te laat), eet regelmatig en ga op tijd naar bed. Heb je hier moeite mee? Doe mee aan de Beter Slapen Challenge. Blijf onder de mensen, ook als je daar eigenlijk geen zin in hebt. Probeer elke dag naar buiten te gaan. Maak je wandeling nog leuker met de app Ommetje van de Hersenstichting.

Direct hulp nodig?

  • Bij twijfel: neem contact op met je huisarts.
  • Wil je meteen iemand spreken? De hulpverleners van MIND Korrelatie staan voor je klaar. Bij hen kun je elke werkdag tussen 9.00 en 17.30 terecht voor hulp en advies, via telefoon (0900-1450), chat, WhatsApp en mail.
  • Denk je aan zelfdoding, maak je je zorgen om iemand of ben je nabestaande? Op de website van www.113.nl  Zelfmoordpreventie vind je meer informatie. Je kunt hier ook direct en anoniem in contact komen met deskundige vrijwilligers.