Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug
Terug

🍉 Gezonde voeding

De omgeving waar we in leven maakt het moeilijk om gezond te eten en drinken. We worden aldoor verleid tot ongezond eten: op school, op het werk, op het station en in de supermarkt.  Gemiddeld 90% van de jongeren (7-18 jaar) eet dagelijks teveel suiker. Gemiddeld 68% eet dagelijks teveel verzadigd vet en gemiddeld 60% eet per dag teveel zout terwijl dit schadelijk is voor hart, bloedvaten en nieren. Ook onze vezelinname voldoet niet aan de richtlijnen. 

Daarom hebben het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nierstichting de handen ineengeslagen. Zie gezondegeneratie.nl/alliantievoeding . Wij vinden dat de overheid meer moet doen om supermarkten en de voedingsindustrie te verplichten eten en drinken gezonder te maken. Door de hoeveelheid zout, suiker en verzadigd vet in producten te verlagen en maatregelen te nemen die gezonde levensmiddelen goedkoper maken. Ook willen wij dat gezonde voeding op meer plaatsen beschikbaar is en dat reclame voor ongezond eten en drinken gericht op kinderen verboden wordt. 

Met de campagne #tijdvoorgezondevoeding zetten wij ons in voor een gezonde voedselomgeving. Lees hier meer 👉 Het is tijd voor gezonde voeding.

Om onze video content te bekijken dien je de cookies te accepteren

Uit onderzoek blijkt dat jongeren het belangrijk vinden om gezond te eten en drinken. Welke producten kun je het beste kiezen als je zo gezond mogelijk wil eten en drinken? Het Voedingscentrum geeft daarover meer informatie. Met behulp van de Schijf van Vijf kun je makkelijker een gezonde keuze maken uit alles wat er in de schappen ligt.

Wat staat er in de  Schijf van Vijf?

  • Veel groente en fruit
  • Vooral volkoren, zoals volkorenbrood, volkoren pasta en couscous en zilvervliesrijst
  • Minder vlees en meer plantaardig.
  • Varieer met vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten
  • Genoeg magere en halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas
  • Een handje ongezouten noten
  • Zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet.
  • Voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie

Tips

1. Laat je niet verleiden door ongezonde snacks bij de kassa
 "Ik vermijd ongezonde snacks bij de kassa in de supermarkt door naar de zelfscan te lopen." - Mauro. Wil je weten wat Mauro hier nog meer over zegt? Bekijk dan nu de eerste aflevering van Influenced.